Het gebeurt niet veel, maar het gebeurt: mensen die op Schiphol werken, ook bij KCS, nemen spullen uit vliegtuigen mee naar huis of halen verstopte smokkel uit trolleys en vliegtuigen, vaak in opdracht van anderen. ‘Dat willen we hier niet hebben’, zegt Michel Hooglugt, beveiligingsadviseur vluchtbenodigdheden van KCS. ‘Daarom werken we nauw samen met de Douane, de Marechaussee, de gemeente en andere organisaties die zorgen voor een veilige luchthaven. Er is meer toezicht, er zijn meer controles en daar maken we samen goede afspraken over.’
De Douane controleert op Schiphol of er geen verboden goederen ons land binnenkomen of uitgaan. ‘Daar hebben we de hulp van bedrijven op Schiphol hard bij nodig’, zegt Jan Schreijer. Hij is projectleider op het Douane Landelijk Tactisch Centrum en werkt al 44 jaar op Schiphol. ‘Als mijn collega’s zien dat medewerkers op Schiphol Airside een rugzak bij zich dragen of meer dan één telefoon, dan kunnen wij daar weinig aan doen behalve ter plaatse controleren. Hun werkgever kan veel meer doen. Die kan er afspraken over maken en controleren of medewerkers zich hieraan houden. Dat doen we sinds 2016 door goed samen te werken met het bedrijfsleven en de overheid.’
Sinds 2016 voert de Douane meer gerichte controles uit op Schiphol Airside. Medewerkers die stelen of smokkelen, worden sneller gepakt. Wie gepakt wordt, raakt zijn baan kwijt, mag niet meer op de luchthaven werken, komt op het politiebureau terecht en eindigt misschien zelfs achter de tralies. Jan: ‘De kans dat we iemand pakken, is groter geworden. Bovendien voorkomen we met de controles ook veel crimineel en afwijkend gedrag. Je moet wel heel dom zijn om zo veel risico te willen lopen. Door het gerichte toezicht wordt ook de sfeer op het werk veiliger en beter, omdat iedereen weet dat de Douane op deze manier controleert.’
Om de pakkans te vergroten, hebben KCS en de Douane afspraken gemaakt over hoe controles het best gedaan kunnen worden. Een voorbeeld. Jan: ‘We hebben speciaal getrainde honden die drugs kunnen opsporen. Die kun je vanwege de hygiëne natuurlijk niet laten rondsnuffelen in een ruimte waar maaltijden worden bereid en verpakt. Als we hier een controle willen doen, dan gebruiken we een andere ruimte, zodat het werk zonder inbreuk kan doorgaan.’ Michel: ‘Ook het controleren van de lockers hebben we nu beter geregeld. Vroeger moesten Douane-medewerkers alle sloten openbreken. Nu hebben we lockers die met één sleutel geopend kunnen worden. Dat scheelt veel tijd en ook veel nieuwe sloten. Als de lockers worden gecontroleerd, zijn wij er namens de medewerkers bij om zeker te weten dat het volgens de privacyregels gebeurt.’
De samenwerking bevalt Michel goed: ‘Door de gesprekken met Jan kijk ik nu met andere ogen naar hoe we ons werk hebben georganiseerd. Hij heeft me laten zien welke situaties iemand in de verleiding zouden kunnen brengen om iets te doen wat niet mag.’
Er is nóg een manier waarop KCS diefstal, drugssmokkel en omkoping tegengaat. Michel: ‘We hebben een meldpunt voor verdachte situaties. Als medewerkers iets vreemds zien, of iets waarover ze twijfelen of het in orde is, dan kunnen ze op ons intranet terecht bij de button ‘Verdachte situaties’ Maar ze kunnen mij ook persoonlijk aanspreken. Ik ken het bedrijf en kan de ernst van de zaak inschatten. Als er reden is om extra goed te controleren, dan bel ik meteen Jan. Zo zorgen we met z’n allen voor een veilige werksfeer waarin iedereen zijn werk eerlijk en met plezier kan doen.’